Linia kolejowa nr 30 Łuków-Lublin5 min.

Most na Bystrzycy z okresu końca budowy linii Łuków - Lublin

Linia nr 30 Łuków-Lublin powstała w ramach strategicznej koncepcji rosyjskiej zakładającej przyjęcie ataku ze strony Niemiec i Austrii na linii Narwi i Wisły oraz pozostawienia 80-100 kilometrowego pasa bez kolejowego od Chełma do Równego (mniej więcej). Koncepcja ta zakładała wybudowanie szeregu linii kolejowych służących dowozowi zaopatrzenia na fronty przyszłej wojny. Jedną z takich linii jest właśnie linia Łuków-Lublin.
Jak w większości przypadków linii kolejowych w Polsce dzieje są skomplikowane i jest jeszcze parę zagadek do wyjaśnienia.
Niestety nie wiem kiedy rozpoczęto budowę tej linii, ale mogę przypuszczać że działo się to około 1893 lub 1894 r.

W sierpniu roku następnego “Kurjer Kolejowy” zapowiadał rychłe uruchomienie tego odcinka.

Łukowski Magistrat (Ratusz) – w okresie okupacji siedziba siedziba Gestapo. (fot. Konrad Osypiński – kolekcja prywatna)

Już miesiąc później uruchomienie zostało przesunięte.

Jak można przypuszczać powodem przesuwania kolejnych terminów uruchomienia linii łukowskiej był brak dwóch mostów (na Wieprzu i Tyśmienicy) które firma Rudzki z Warszawy miała wybudować. Skutkiem tego wybudowano dwie tymczasowe przeprawy i cierpliwie czekano aż firma Rudzki mosty wybuduje, co nastąpiło około roku 1905 r.

W styczniu 1898 r. budowa linii miała się ku końcowi o czym niezawodny “Kurjer Kolejowy” donosił w dniu 18 stycznia tegoż roku.

W tym czasie wymieniony w pierwszej notatce zarząd kolei terespolskiej (skarbowej czyli państwowej), który miał zarządzać linią Łuków–Lublin połączył się był ze skarbowym od 1897 r. zarządem Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej i przyjął nazwę jak poniżej:

Jednym z pierwszych zarządzeń wyżej wymienionego zarządu było odwołanie uruchomienia linii Łuków-Lublin.

Następną próbę uruchomieni tejże linii wyznaczono na dzień 30 marca 1898 r.

I tą się chyba nawet udało bo wprowadzono tymczasowy rozkład jazdy o czym zarząd Kolei Nadwiślańskich informował 30 marca 1898 r.

A “Kurjer Kolejowy” parę dni później opublikował.

Linia uzyskała stały rozkład jazdy (lato 1898 r).

Linia w tym czasie była jednotorowa co widać na wielu zdjęciach z tego okresu.

Wiadukt kolejowy tuż przed Lublinem

Most na Bystrzycy z okresu końca budowy linii lub początków jej funkcjonowania. Przybliżona data wykonania fotografii to luty/marzec 1898 r. Jak widać linia jest jeszcze jednotorowa i trwają prace na drugim torem. Prace te na całej linii zakończą się około 10 lat później. W tle pod mostem o ile dobrze się orientuje zabudowania ówczesnej wsi Hajdów. Na czele pociągu rosyjski parowóz typu Ow.

Jeszcze nie ukończono budować linii (drugi tor, stałe mosty na Wieprzu i Tyśmienicy) a już jacyś przedsiębiorczy jegomoście kombinowali jak tu coś jeszcze dobudować.

Tymczasem linię łukowską podłączano do sieci kolejowej cesarstwa.

Borykając się czasami z takimi banalnymi problemami jak brak biletów.

W końcu w październiku 1898 r. udało się wszystko do kupy skomponować i linia stała się częścią państwowych kolei w Rosji.

Linia była obsługiwana przez parowozy z Iwanogorodu (Dęblin).

Dołożenie drugiego toru i budowa wspomnianych wcześniej przepraw mostowych trwała jeszcze jakiś czas (dokładnych dat nie znam) i w 1912 r. linia Łuków – Lublin stała się dwutorowa na całej długości.

“Brücke bei SIEDLANOW Radzyn Polen”. Fotografia uwiecznia most w Siedlanowie koło Radzynia Podlaskiego.

Autor: ksiezyc_nad_gieesem
Źródło: Forum Świat Kolejek Wąskotorowych


Fotografie z kolekcji prywatnej afmks

Powrót dp albumu

1 komentarz

  1. […] Projekt powstał w związku z pracami nad przywróceniem do użytkowania historycznej linii Łuków-Lublin realizowanymi w latach 2012-2015 przez Zakład Lini Kolejowych Lublin. Linia nr 30 Łuków-Lublin powstała w ramach strategicznej koncepcji rosyjskiej zakładającej przyjęcie ataku ze strony Niemiec i Austrii na linii Narwi i Wisły oraz pozostawienia 80-100 kilometrowego pasa bez kolejowego od Chełma do Równego (mniej więcej). Koncepcja ta zakładała wybudowanie szeregu linii kolejowych służących dowozowi zaopatrzenia na fronty przyszłej wojny. Jedną z takich linii jest właśnie linia nr 30 Łuków-Lublin. Przypuszcza się budowę rozpoczęto około 1893 lub 1894 r. tekst źródłowy: http://www.lukow-historia.pl […]

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.