Łukowski żuraw wodny5 min.

Kolejowy żuraw wodny

Obecnie Łukowski węzeł kolejowy przechodzi szereg remontów, ma to związek z renowacją linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol (o długości 121 km). Wiąże się to z całkowitą przebudową infrastruktury kolejowej – Tory, rozjazdy oraz obiekty inżynieryjne są w stanie dużego zużycia i występują na nich ograniczenia prędkości. Urządzenia stacyjne są w większości mechaniczne z sygnalizacją świetlną i kształtową. Sieć trakcyjna wybudowana w latach 1960-1970 kwalifikuje się do całkowitej wymiany.

Na terenie prac znalazły się dwa zabytkowe żurawie wodne (jak kto woli – pompy kolejowe), które służyły do wodowania parowozu, czyli doboru zapasu wody do tendra.

Po lewej żuraw wodny który znajdował się tuż przy dworcu kolejowym, po prawej drugi żuraw w głębi torowiska.

Na żurawiu widoczny jest napis “Krausewerk Neusalz (Oder)” co świadczy o tym, że został on wyprodukowany w odlewni Krausewerk w Nowej Soli nad Odrą (obecnie woj. Lubuskie).

Historia zakładu sięga 1827 roku, kiedy to na peryferiach ówczesnej Nowej Soli, Karl Heinrich Glaeser uruchomił hutę żelaza. W połowie wieku jej właścicielem został Friedrich Wilhelm Krause. W zależności od sytuacji politycznej Europy, niemiecki wówczas zakład o nazwie KRAUSEWERK był głównym dostawcą niemieckiego przemysłu zbrojeniowego oraz produkował elementy gospodarstwa domowego, rolnictwa itp.

Firma Krausewerk w Nowej Soli nad Odrą, obecnie woj Lubuskie

Dzięki staraniom łukowskiego społecznika Andrzeja Zdrojewskiego, żuraw który znajdował się bliżej budynku stacji zostanie odrestaurowany i wyeksponowany w nowej lokalizacji, ku uciesze podróżnych odwiedzających nasz dworzec kolejowy.

Żuraw został już zdemontowany i odtransportowany na teren Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Łukowie gdzie zostanie poddany zabiegom konserwacyjnym. Prace będą wykonywane przez uczniów pod czujnym okiem wychowawców.

Pracom będziemy czujnie się przyglądać, a o ich postępach na pewno poinformujemy w tym artykule.


We wrześniu odbyły się pierwsze prace przy żurawiu. Został rozłożony na główne elementy i przeszedł wstępne czyszczenie.


C.D.N.

schemat żurawia wodnego
Poglądowy schemat żurawia wodnego.
Opis schematu: 1-płyta żeliwna 2-studzienka 3-powietrznik 4-kolumna 5-głowica 6-ramię Z1-zasuwa odcinająca Z2-zasuwa żurawia


Materiał zrealizowany przez telewizję MasterTV


CIEKAWOSTKI
  • W konstrukcji żurawia z terenu łukowskiego węzła kolejowego, nie występuje zbiornik z zaworem odpowietrzającym. Zbiornik powinien znajdować się pomiędzy dwoma zasuwami (zaworami).
  • W latach świetności żurawia, zimą gdy temperatura spadała poniżej zera, aby zapobiec zamarzaniu wody, przy wysięgniku stawiano specjalne piecyki węglowe. Często takie piecyki były na stałe przytwierdzane do konstrukcji żurawia.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.