Łukowski żuraw wodny5 min.

Kolejowy żuraw wodny

Obecnie Łukowski węzeł kolejowy przechodzi szereg remontów, ma to związek z renowacją linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol (o długości 121 km). Wiąże się to z całkowitą przebudową infrastruktury kolejowej – Tory, rozjazdy oraz obiekty inżynieryjne są w stanie dużego zużycia i występują na nich ograniczenia prędkości. Urządzenia stacyjne są w większości mechaniczne z sygnalizacją świetlną i kształtową. Sieć trakcyjna wybudowana w latach 1960-1970 kwalifikuje się do całkowitej wymiany.

Na terenie prac znalazły się dwa zabytkowe żurawie wodne (jak kto woli – pompy kolejowe), które służyły do wodowania parowozu, czyli doboru zapasu wody do tendra.

Po lewej żuraw wodny który znajdował się tuż przy dworcu kolejowym, po prawej drugi żuraw w głębi torowiska.

Na żurawiu widoczny jest napis “Krausewerk Neusalz (Oder)” co świadczy o tym, że został on wyprodukowany w odlewni Krausewerk w Nowej Soli nad Odrą (obecnie woj. Lubuskie).

Historia zakładu sięga 1827 roku, kiedy to na peryferiach ówczesnej Nowej Soli, Karl Heinrich Glaeser uruchomił hutę żelaza. W połowie wieku jej właścicielem został Friedrich Wilhelm Krause. W zależności od sytuacji politycznej Europy, niemiecki wówczas zakład o nazwie KRAUSEWERK był głównym dostawcą niemieckiego przemysłu zbrojeniowego oraz produkował elementy gospodarstwa domowego, rolnictwa itp.

Firma Krausewerk w Nowej Soli nad Odrą, obecnie woj Lubuskie

Dzięki staraniom łukowskiego społecznika Andrzeja Zdrojewskiego, żuraw który znajdował się bliżej budynku stacji zostanie odrestaurowany i wyeksponowany w nowej lokalizacji, ku uciesze podróżnych odwiedzających nasz dworzec kolejowy.

Żuraw został już zdemontowany i odtransportowany na teren Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Łukowie gdzie zostanie poddany zabiegom konserwacyjnym. Prace będą wykonywane przez uczniów pod czujnym okiem wychowawców.

Pracom będziemy czujnie się przyglądać, a o ich postępach na pewno poinformujemy w tym artykule.


We wrześniu odbyły się pierwsze prace przy żurawiu. Został rozłożony na główne elementy i przeszedł wstępne czyszczenie.


C.D.N.

schemat żurawia wodnego
Poglądowy schemat żurawia wodnego.
Opis schematu: 1-płyta żeliwna 2-studzienka 3-powietrznik 4-kolumna 5-głowica 6-ramię Z1-zasuwa odcinająca Z2-zasuwa żurawia


Materiał zrealizowany przez telewizję MasterTV


CIEKAWOSTKI
  • W konstrukcji żurawia z terenu łukowskiego węzła kolejowego, nie występuje zbiornik z zaworem odpowietrzającym. Zbiornik powinien znajdować się pomiędzy dwoma zasuwami (zaworami).
  • W latach świetności żurawia, zimą gdy temperatura spadała poniżej zera, aby zapobiec zamarzaniu wody, przy wysięgniku stawiano specjalne piecyki węglowe. Często takie piecyki były na stałe przytwierdzane do konstrukcji żurawia.

3 Comments

  1. HenrykHenryk07-28-2020

    Co się stało z tym żurawiem , bo niestety nigdzie na terenie dworca go nie widać ?

    • ŁHŁH08-07-2020

      Miasto przekazało go do Muzeum Oręża i Techniki Użytkowej im.ks gen. Stanisława Brzóski które znajduje się na Farfaku. Niestety bez Naszej wiedzy.

      • LukówLuków02-17-2021

        Śmiech na sali. Muzeum czego i czego? Ci “Panowie” którzy to prowadza są znani społeczności Łukowa i Policji. Wystarczy popytać. Awanturnictwo, szukanie dziury w całym to tylko namiastka. Każda szanująca się organizacja czy urząd nie chce mieć z nimi do czynienia, a inne nie powinny chcieć mieć z nimi do czynienia. Pseudo-patriotyzm i wybielanie się na jego tle to żaden patriotyzm. Szkoda tylko Żurawia i tego, że musi tam leżeć

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.